Dobra kawa – poznaj ją bliżej

foodlovelogomale-scale-337-Gdy Joanna z portalu Foodlove zasugerowała by zupełnie obiektywnie podać wyznaczniki, które mają naprowadzić kupującego kawę na: PRAWDZIWIE DOBRE ZIARNA, zawahałam się. Zarówno nie chodzi o marketingowy blichtr z półek sklepowych, jak i promowanie na siłę małych palarni w Polsce, choć wiadome jest, jak wielkie ciśnienie jest teraz na „go local”: targi żywności, rodzimych producentów, regionalne smaki etc. – a z jakością ciągle jednak bywa różnie.

Zasada nr 1 – znajdź swój dobry punkt z kawą

Podobnie jak z żywnością typu sery, pieczywo – znając sprzedawcę, czasem nawet producenta, wiemy jak uczciwie nas (konsumentów) traktuje i nawet jeśli urozmaica ofertę – to utrzymuje poziom i się stara. Niejednokrotnie słyszę, że opakowanie dla niektórych zupełnie nie ma znaczenia (może być szara torba), bo polegają na sprzedawcy, któremu ufają.

Każda szanująca się palarnia zaopatruje się w opakowania z tzw. wentylem. Świeżo „prażona” kawa wydziela naturalne gazy, po wypaleniu zyskuje na aromacie i smaku i właśnie te opary są cenne, bo świadczą o świeżości ziarna, właściwym przechowywaniu. Ważne by ten wentyl był „jednokierunkowy” instalowany od wewnątrz, najczęściej nie jest widoczny, ale nie może to być po prostu dziura w torebce. Ma uwalniać opary z wewnątrz, a nie chłonąć powietrze z zewnątrz.

Przyszło mi do głowy, że nie jest może oczywistym jak szybko wietrzeje kawa i pisząc o szukaniu PRAWDZIWIE DOBRYCH ZIAREN nie uwzględniamy W OGÓLE kawy mielonej. Chyba, że do celów kosmetycznych, doskonałe – polecam! 🙂 O ile serom starzenie wręcz sprzyja, to dla kawy jest to katastrofa 🙂

Zasada nr 2 – Co można wyczytać z etykiet na opakowaniach kawy?

DSC00971-001

Wydanie amerykańskie i znaczek Direct Trade

Ten znaczek jest najbardziej charakterystyczny na etykiecie: przykuwa uwagę i podkreśla filozofię firmy (dla zorientowanych to nie “czcze słowa”, ale konkretny przekaz).

Informuje jak dana palarnia kupuje ziarna kawy. W tym przypadku Intelligentsia Coffee z USA – której pracownicy są na plantacji przynajmniej raz do roku w okresie zbiorów i po zbiorach, by zarówno zakasać rękawy i poznać trud pracy, jak i by świętować wspólnie udany zbiór.

Chodzi o zrozumienie jak ważna jest współpraca obu stron. Właściciel farmy, czy spółdzielnia wiedzą, że pomogli stworzyć wyróżniającą się i nagradzaną kawę. Koniec końców wypaloną w palarni, ale sukces i nagrody odbierają dzieląc się wspólnie:)

Wydanie szwedzkie i uzasadniona szczegółowość

SONY DSCUrsprung: kraj pochodzenia.

Producent: wiadomo, jak nazwa wskazuje.

Farm: oznacza konkretną plantację z jakiej pochodzi kawa.

Lott, storlek: synonimy dla określenia “rozmiar, wielkość” zbioru.

Data zbiorów: informacja jak świeżo po zbiorach palarnia otrzymała kawę, data palenia natomiast znajduje się na zgrzewie opakowania.

Bearbebetning: mówi nam jakiej obróbce poddana była kawa. W tym przypadku owoce kawy zbierane są ręcznie gdy dojrzeją tak, że ich kolor jest fioletowy. Owoce suszy się bez usuwania zewnętrznej pulpy, bezpośrednio na słońcu, przez 12 dni. Następnie selekcjonowane są najlepsze ziarna.

Brygg: oznacza zaparzanie kawy, sugestie jak najlepiej zaparzać tę konkretnie kawę.

Smak: opis profilu smakowego prezentowanej kawy

Pozostałe dobre przykłady:

dsc_8263_1 txtdsc_8268_1

opracowanie: Marta Skalińska-Hanarz